Kniha se díky svému názvu jistě hodí v této papírové nebo iv elektronické podobě jako žertovný dárek někomu z kolegů(např. „šéfovi či kolegovi k narozeninám – a on ani neví, kdopřesně mu to dal“), ale také k přímému prostudování apravidelnému nahlížení přímo tomu, kdo si ji pořídí. David Gruberse zde poprvé pouští do „stručné kuchařky“, tj. bez jakéhokolivteoretizování uvádí typické problémové situace (pomluva; šéf„nechce nic slyšet“; manipulátor na poradě; osočení pomocípolopravdy aj.) a hned konkrétní komunikační obranu, vhodnoureakci. Brzy je však chtě nechtě respektována situace, že určitájediná konkrétní komunikační obrana může někdy uspět, jindy aleselhat. A tak se začínají probírat různé typy lidí podlecharakteru, temperamentu, osobnostních preferencí apod. Čtenář zdemá systematickou typologii těch, na nichž závisí jeho komunikační atím i pracovní úspěch. Typologie lidí z pera Davida Grubera jeúplnou novinkou, většinou totiž dříve takový přístup spíšekritizoval. Ale kontinuita Gruberových názorů je přestozachována; ukazuje, že komunikační typ není nějaká stálá veličina,na níž můžeme vždy sázet při volbě komunikačního přístupu; ale žehodně závisí na prostředí-situaci a na momentální dispozicikomunikujícího člověka. Na závěr autor formuluje sedm zcela nových„komunikačních obrů“, tedy psychologických dovedností, které vámobecně umožní najít optimální reakci na jakoukoliv problémovousituaci. Jde o know-why, z nějž znalému čtenáři vyplyne vždysprávné know-how. Znovu před vámi defilují konkrétní komunikačníproblémy obdobné těm úvodním, ale s vašimi reakcemi jižpodstatně vyspělejšími, moudřejšími, více variantními.Optimalizovanými na samou hranici umění možného.